Президенту України
Володимиру ЗЕЛЕНСЬКОМУ
Кабінету міністрів України
Верховній Раді України
Резолюція об'єднаного українського малого та середнього бізнесу
Ми, представники 17 коаліцій бізнес об’єднань, до складу яких входить понад 500 бізнес-об’єднань МСБ, які об’єднались у Альянс БО, усвідомлюючи спільну відповідальність за відновлення, збереження та сталий розвиток економіки України, звертаємося до Президента України, Верховної ради України та Кабінету міністрів України із таким:
Вважаємо, що для подолання ключових загроз, які на цей час стоять перед Україною, першочергово необхідно реалізувати такі завдання, визначені провідними бізнес-об’єднаннями та економічними аналітичними центрами як ключові пріоритети на 2026 рік:
1. Стимулювати відновлення економіки через збереження підприємництва та відновлення людського капіталу:
- запровадити прозорі та ефективні механізми відшкодування збитків бізнесу, завданих війною, за вдалим прикладом відшкодування збитків громадянам;
реалізувати та профінансувати державну програму часткового субсидування добровільного страхування воєнних ризиків для бізнесу та їх співробітників, а також життя, здоров’я та майна громадян, створити та впровадити механізм перестрахування воєнних ризиків українськими страховиками в Експортно-кредитному агентстві та сприяти перестрахуванню цих ризиків на внутрішньому ринку та у перестраховиків-нерезидентів;
запровадити інвестиційні та бізнес-візи, спростити міграційне законодавство;
економічно заохочувати та стимулювати підприємців залучати до роботи соціально вразливі категорії населення;
сприяти жіночому підприємництву, усунення викривлень у законодавстві щодо умов праці чоловіків та жінок;
розробити умови для збереження та стимулювання господарської та інвестиційної діяльності на найбільш постраждалих від війни територіях;
впровадити програму стимулювання вступу до українських університетів для абітурієнтів за кордоном, задля збереження потенціалу для повернення людського капіталу до України;
забезпечити програми стимулювання та підтримки працевлаштування ветеранів (УБД) для роботодавців
запровадження пільг на місцеві податки у прифронтових громадах(встановлення нульових ставок податку на землю та податку на майно), запровадити субвенції місцевим громадам для компенсації сум цих податків
гранти на відновлення і збереження робочих місць для бізнесу на прифронтових територіях (у т.ч. на утримання персоналу на період відновлення). Дозволити витрати на переміщення робочої сили та компенсації витрат на житло на новому місці. Дозволити витрати на виплату заробітних плат на час відновлення підприємства після прильоту.
збільшити максимальну суму гранту «Власна справа» для підприємств на прифронтових територіях у 3 рази до 1,5 млн грн, що розширює можливості відновлення постраждалих мікро- та малих підприємств (8 – 16 млн для них багато, а 500 тисяч може не вистачати на відновлення.)
дозволити дострокове завершення договору (після виконання усіх умов договору) та подання нової заяви одразу після завершення дії договору
запровадити компенсацію за зруйноване та/або знищене майно підприємств
стимулювати створення cash-less економіки для максимально прозорої конкуренції
2. Забезпечити прозорість та ефективність роботи контролюючих органів та органів правопорядку:
відновити прозорі конкурси та громадський контроль за відкритими конкурсами на всі державні посади, прийняти ПЗУ №13478-1;
забезпечити ризикоорієнтований підхід до перевірок суб’єктів господарювання.
3. Перезавантажити Державну податкову службу (ДПС), Бюро економічної безпеки (БЕБ), Державну митну службу (ДМС), Нацполіцію, Службу фінмоніторингу
обрати на прозорих конкурсах із достатнім строком на висунення кандидатур нове керівництво ДМС, ДПС, Нацполіцію, Службу фінмоніторингу - комісіями за вирішального голосу міжнародних експертів;
передбачити необхідне фінансування для БЕБ на 2026 рік, для забезпечення гідної оплати праці фахівців БЕБ та відкриття територіальних відділень у всіх областях України;
переатестувати всіх працівників цих органів комісіями за вирішального голосу міжнародних експертів, встановити гідну оплату праці з метою зниження корупційних ризиків;
створити якісні показники ефективності, щоб моніторити діяльність та ефективність роботи БЕБ, ДПС, ДМС (ПЗУ №12359 та №12360).
завершити реформу системи адміністративного судочинства;
провести аналіз та виправлення законодавства щодо надання рівного захисту прав суб’єктів господарювання в адміністративному судочинстві, зокрема щодо законності індивідуальних актів державних органів та можливості зупинення дії оскаржуваного індивідуального акта до розгляду справи по суті;
здійснити перехід на цифрове судочинство;
забезпечити судовий захист прав інвесторів та власників, враховуючи вплив бойових дій на цивільні правовідносини.
включити обов'язкові консультації із представниками бізнес-спільноти, які відповідають добровільному стандарту бізнес-об’єднань - у процесі прийняття змін у регуляторній та податковій сферах;
проводити аналіз та розрахунок очікуваних витрат та вигод суб’єктів господарювання, громадян та держави під час реєстрації законопроєктів у Верховній Раді України;
впровадити механізми дієвого контролю над впровадженням затверджених державних Стратегій;
забезпечити внесення змін до державних Стратегій в частині, яка значно погіршує умови ведення бізнесу в Україні, зокрема, для малого бізнесу (Нацстратегія доходів);
проводити обов'язкові публічні консультації перед запровадженням законодавчих змін.
зберегти поточну спрощену систему оподаткування, як одну з небагатьох переваг нашої країни;
перейти від широкої фіскалізації 2 та 3 груп ССО до фіскалізації виключно окремих ризикових груп платників, які мають значний ризик перевищення лімітів для платників єдиного податку;
для мінімізації “сірих схем”, забезпечення рівних умов конкуренції та захисту прав споживачів – запровадити механізми стимулювання покупця отримувати фіскальні чеки для товарів високого цінового сегмента;
законодавчо впровадити чіткі критерії трудових відносин, для відокремлення фрілансу від трудових відносин (ПЗУ №13507);
забезпечити відповідальність для надавачів послуг та продавців товарів, що працюють без оформлення документів;
забезпечити доступ до системи бронювання мікробізнесу, що працює як фізичні особи-підприємці, за визначених прозорих критеріїв.
модифікувати систему моніторингу критеріїв оцінки ризиків: встановити граничні терміни блокування податкових накладних, забезпечити виконання судових рішень щодо блокувань;
знизити сукупне податкове навантаження на фонд оплати праці;
запровадити механізм відсоткового відрахування від прямих податків на підтримку неприбуткових організацій;
підвищити поріг обов’язкової реєстрації платником ПДВ, проіндексувавши його на рівень інфляції;
модифікувати податок на нерухоме майно відповідно до європейської моделі (оподаткування від ринкової або квазіринкової вартості активу);
поступово знизити загальнодержавні видатки до 35% від ВВП після завершення воєнного стану.
створити рівні умови для іноземних і вітчизняних виробників та ритейлерів шляхом встановлення ПДВ для товарів, що імпортуються в посилках, перейти до європейської системи One stop shop
забезпечити автоматичний обмін інформацією з країнами, що є найбільшими торговими партнерами України;
забезпечити можливість оплати мита та ПДВ отримувачами посилок онлайн, без посередництва митних брокерів та додаткових контактів з митною службою;
врегулювати ставки еквайрингу - гармонізувати національне законодавство з законодавством ЄС (ПЗУ №5734);
запровадити можливість створення державних електронних сервісів приватними суб'єктами;
мінімізувати кількість комунальних та державних підприємств;
визначити правовий статус та гарантії фінансової незалежності працівників Антимонопольного комітету та Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
прозоро та ефективно приватизувати всі не стратегічні підприємства у 2025-2026 роках, а стратегічні держпідприємства - після завершення воєнного стану
повноцінно імплементувати Стратегію розвитку МСБ 2027, Національну економічну стратегію 2030
імплементувати оновлене законодавство про публічно-приватне партнерство (ЗУ №4510-IX);
запровадити сучасне трудове право, засноване на свободі трудового договору, – продовження дії закону 2434-IX про спрощений режим для МСБ не лише на воєнний час, а на постійній основі;
запровадити нові принципи взаємодії держави та бізнесу – скасувати неефективні та обтяжливі норми державного контролю, посилити контроль громадськості в цій сфері;
впровадити регуляторне правило «one in – two out»: введення з боку держави будь-якого нового регулювання має супроводжуватися скасуванням як мінімум двох чинних регулювань порівняної вартості;
прийняти спеціальне законодавство щодо саморегулівних організацій;
спростити ведення документообігу для малого та середнього бізнесу, забезпечити необов’язковість актів виконаних робіт/послуг, перехід до моделі інвойсів;
забезпечити захист прав учасників кримінального провадження, встановлення нормативних запобіжників щодо тиску на бізнес з боку правоохоронних органів (ПЗУ №12439).
Представники бізнесу закликають Президента України, Кабінет Міністрів України та народних депутатів всіх політичних сил обговорити та підтримати пропозиції, сформовані аналітичними центрами та представниками бізнес-об’єднань за висновками досліджень, і якнайшвидше погодити та прийняти необхідні нормативно-правові акти.
З повагою
Альянс БО
Підписанти:
Коаліція бізнес-спільнот за модернізацію України
Національна платформа МСБ
Платформа підтримки жіночого бізнесу
Торгово-промислова палата України
Український кластерний альянс
Українська Рада Бізнесу
Платформа підтримки інноваційних проектів
Сумська коаліція бізнес-об'єднань
Платформа технологічної стійкості
Коаліція галузевих та бізнес-спільнот Харкова “КОХА”
Мережа організацій сприяння бізнесу для євроінтеграції України
Платформа взаємодії бізнес-об'єднань InterUAction
Платформа взаємодії бізнес-об'єднань Tech Synergy
Український експортний альянс
Коаліція об'єднання медіаторів з розвитку ринку послуг медіації в Україні
Відкрита Ділова Платформа “ПОСТУП БОЙКОВЩИНИ”
Коаліція сприяння розвитку підприємництва та зміцнення економіки територіальних громад